Інноваційні підходи конкурсних проектів
З 10 по 12 жовтня в київській Пущі-Водиці на базі «MANLAB.CAMP» Національного центру «Мала академія наук України» відбувся Всеукраїнський семінар-практикум координаторів відкритого інтерактивного конкурсу «МАН–ЮНІОР». У семінарі під назвою «Інноваційні підходи в організації навчально-дослідницької діяльності учнів-членів МАН» взяло участь 36 наукових керівників, педагогів і координаторів конкурсу з усієї України.
Активними учасниками семінару були вчителі Запорізького технічного ліцею Яковенко Ірина Семенівна (вчитель хімії та біології, яка опікується проведенням конкурсу «МАН-Юніор Еколог») та Тітова Наталія Іванівна (вчитель фізики, координатор конкурсу ліцея в номінації «Техніка»). Вчителі мали змогу ознайомитися з досвідом учителів з інших регіонів України та поділитися власними напрацюваннями.
Відкрила семінар організатор цього семінару, завідувач філії – науково-дослідної експериментальної лабораторії НЦ «МАНУ», керівник інноваційного педагогічного проекту «Педагогічна система «Школа-МАН», кандидат педагогічних наук Світлана Юріївна Білоус, яка зробила докладний аналіз результатів Всеукраїнського інтерактивного конкурсу «МАН-ЮНІОР ЕРУДІТ» та «МАН-ЮНІОР ДОСЛІДНИК», розповіла про організацію і проведення конкурсу в навчальному 2017–2018 році. Особливу увагу було приділено методиці його підготовки, проведення і оцінювання робіт у чотирьох номінаціях «МАН-ЮНІОР ЕРУДИТ» – «Техніка», «Екологія», «Астрономія» і «Історія» та у аналогічних номінаціях «МАН-ЮНІОР ДОСЛІДНИК». Учасники семінару-практикуму отримали для опрацювання номери науково-популярного журналу МАН «Школа Юного Вченого», головним редактором якого є С.Ю. Білоус.
Наступна частина семінару була присвячена номінації «Техніка», при цьому обговорювалися алгоритми створення позашкільних заходів і навіть шкільних уроків на основі матеріалів конкурсу «Технік-Юніор Ерудит». Як підтвердження ефективності такого підходу, була представлена діяльність неодноразового призера ІІІ етапу конкурсу-захисту дослідних робіт учнів-членів Малої академії наук, нині студент І курсу НТТУ «КПІ», лауреат стипендії Президента України, випускник Запорізького технічного ліцею. Олександр Похиленко. Він продемонстрував свого робота-помічника, зібраного власноруч, і розповів, про свої плани в подальших дослідженнях. Наразі хлопець за пропозицією німецького видавництва Lambert Academic Publishing пише монографію на цю тему, яка стане в нагоді молодим фахівцям у робототехніці.
Насиченим був і другий день семінару. Його учасники відвідали Інститут фізики Національної академії наук України, де познайомилися з досягненнями українських вчених. Екскурсію проводили молоді вчені, що працюють поряд із досвідченими фахівцями, які, не дивлячись на складні умови створюють унікальні прилади й пристрої для сучасних експериментів, розробляють для новітні методики досліджень, співпрацюючи при цьому з колегами із країн Європи, а також Ізраїлю, Канади тощо.
Після обіду учасники семінару працювали, обговорюючи особливості конкурсу в номінації «Історія». Досвідом організації конкурсу і підготовки учнів до участі в ньому поділилася заслужений вчитель України Василина Миколаївна Мазнюк, яка є постійним автором тестових завдань конкурсу, а також автором публікацій у журналі «Школа юного вченого.
Наступна частина семінару була присвячена екології та наукам про Землю. З цікавістю науковці прослухали розповідь директора Національного антарктичного наукового центру Валерія Аркадійовича Литвинова про українські дослідження Антарктиди на полярній станції «Академік Вернадський».
Змістовним був вечірній круглий стіл «Інноваційні підходи в навчанні школярів у системі “Школа – МАН”».
Третій день семінару був присвячений астрономії. Заслужений вчитель України, автор тестових завдань у номінації «Астрономія» Михайло Іванович Стаценко розповів про астрономічні дослідження школярів та підготовку учнів до дослідницької діяльності за допомогою цих конкурсів. Керівник гуртка «Фомальгаут» з міста Одеса Наталія Вірніна разом з групою обдарованих дітей презентувала досвід підготовки учнів до всеукраїнських і міжнародних конкурсів. Цікавим і конструктивним було обговорення доповідей та обмін думками щодо вдосконалення і представлення конкурсних проектів, методичні рекомендації і умови проведення яких розміщені на сайті конкурсу.
Наприкінці освітянського заходу науковці разом з новими знаннями і науковими журналами отримали від організаторів сертифікати учасників семінару-практикуму, а також методичні посібники з підсумками та аналізом конкурсу «МАН-ЮНІОР ЕРУДИТ» у 2016-2017 навчальному році і останні номери науково-популярного журналу Малої академії наук «Школа юного вченого». У своїх заключних виступах учасники семінару-практикуму підкреслювали, що завдяки цим, уже традиційним щорічним зібранням, утворилася спільнота однодумців, які мають на меті опікуватися майбутнім українських дітей.
За матеріалами сайту http://man.gov.ua/